Kalendarium

Wtorek, 2017-12-12

Imieniny: Ady, Aleksandra

Statystyki

  • Odwiedziny: 691761
  • Do końca roku: 19 dni
  • Do wakacji: 192 dni

Dlaczego warto dzieciom czytać

                                                                           Dlaczego warto dzieciom czytać ?

Chcemy zachęcić Państwa do czytania książek swoim dzieciom, wykazać zalety wspólnej lektury i wpływu i książki na rozwój i psychikę dziecka. Świat, w którym żyjemy jest coraz bardziej skomplikowany, lawinowo przerasta ilość informacji, następuje coraz szybszy przyrost wiedzy, a z tym wiążą się zmiany na rynku pracy.
Współczesna cywilizacja to ekspansja telewizji i innych multimediów. Badania wykazały szkodliwość nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci. Telewizja nic rozwija u dzieci myślenia i skraca ich przedział uwagi, wiele programów wywołuje lęk i niepokój oraz znieczula na przemoc. Aby dziecko nauczyło się w sposób mądry korzystać z telewizji i komputera musi już w najmłodszym wieku otrzymać alternatywę w postaci innej, atrakcyjnej formy spędzania czasu - czytania.
Proponujemy, więc Państwu częste, głośne czytanie jako szczepionkę przeciw wielu niepożądanym wpływom i zagrożeniom dla umysłu i psychiki dziecka. Wszyscy powinniśmy zdać sobie sprawę, że głośne czytanie ma ogromny wpływ na jego rozwój umysłowy i emocjonalny. Książka dostarcza dzieciom nowych informacji o świecie. Na przykład: małe dziecko zamieszkałe w mieście zanim zobaczy żywą kurę, kaczkę, krowę, konia dowiaduje się o nich z książki z obrazkami. Obrazek i opis staje się więc źródłem wielu wiadomości. Im mniejsze dziecko, tym więcej ilustracji powinny zawierać jego książeczki, dlatego dobieramy lekturę zgodnie z wiekiem dziecka.
Głośne czytanie dziecku spełnia ważną rolę w kształtowaniu jego mowy. Nie tylko wzbogaca słownik, lecz uczy prawidłowego formułowania myśli, budowy zdań. posługiwania się słowem zgodnie z gramatyką. Częste rozmowy z dzieckiem, a także głośne czytanie kształcą również podstawowe funkcje słuchowe, które mają duże znaczenie w nauce czytania i pisania. Dziecko czytając musi rozpoznać znaki graficzne (litery) podporządkować odpowiednim głoskom (analiza) i złączyć je w całość (synteza). Przy- pisaniu słyszane słowo musi rozłożyć na poszczególne głoski, aby móc je zapisać. Te procesy słuchowe, czyli rozróżnianie głosek i łączenie ich w całość kształtowane są już od chwili, gdy do niemowlęcia
docierają słowa wypowiedziane przez matkę.
Głośne czytanie lub opowiadanie dziecku dostarcza mu wiele bodźców słuchowych pobudzających procesy analizy i syntezy słuchowej. Od poziomu ich rozwoju zależy nie tylko powodzenie w nauce czytania i pisania, lecz także w nauce języków obcych i umiejętności uważnego słuchania na lekcji. Należy również podkreślić bardzo istotną wartość głośnego czytania, jaką jest rozwój uczuciowy. Przy głośnym czytaniu możemy wpływać na pobudzenie lub uspokojenie emocji dziecka dobierając odpowiednią lekturę. Na przy kład: gdy dziecko jest rozżalone, czuje się nieszczęśliwe. możemy zmienić ten nastrój czytając zabawną historyjkę. Możemy także wywołać uczucia radości i dumy ze zwycięstwa bohatera bajki lub uczucia współczucia dla pokrzywdzonego.
Samo przebywanie u boku ojca lub matki, możliwość przytulenia się. kontaktu psychicznego
i fizycznego, wspólne przeżywanie tych samych treści są wielkimi wartościami niezależnymi
od treściowej zawartości opowiadania lub bajki.
Dlatego też poczytaj mi Mamo, poczytaj mi Tato ...